ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

7/10/2013 - ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ

    Θέματα Ψυχολογίας  

Επιμέλεια κειμένου: www.forogloucenter.gr

 

Τι είναι και τι δημιουργεί.

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια μορφή επιθετικότητας, είναι ένα μέσο επιβολής σε τρίτο, που δυστυχώς γρήγορα μεταμορφώνεται σε τρόπο συσχέτισης με τους άλλους.

Θεωρούμε πως ένας μαθητής εκφοβίζεται ή θυματοποιείται όταν εκτίθεται επανειλημμένα και για κάποιο χρονικό διάστημα στις αρνητικές πράξεις ενός ή περισσοτέρων μαθητών.

Ο εκφοβισμός μπορεί να πάρει τις παρακάτω μορφές:

·    Σωματικός:  σπρωξίματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές,

τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, περιορισμό του άλλου μέσω σωματικών πρακτικών. Κλοπή και καταστροφή των προσωπικών αντικειμένων.

·   Λεκτικός: βρισιές, κοροϊδία, κουτσομπολιό, προσβολές, απειλές, ειρωνεία, υποβάθμιση των ικανοτήτων και των επιτευγμάτων του άλλου.

·   Κοινωνικός / ψυχολογικός: γράψιμο υβριστικών συνθημάτων εναντίον του παιδιού σε τοίχους ή αλλού, διάδοση φημών. Αποκλεισμός από ομαδικές δραστηριότητες (πχ. ποδόσφαιρο, πάρτυ). Εξαναγκασμός ώστε να συμπεριφερθεί με τρόπο που δεν θέλει.

·   Ρατσιστικός: κοροϊδία της θρησκείας, της εθνικής προέλευσης, της κοινωνικής καταγωγής ή της εμφάνισης του παιδιού.

·  Ηλεκτρονικός: αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, αποκλεισμός του από μια δικτυακή ομάδα, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο…

 

Συνέπειες στη σχολική ζωή: συχνότερες απουσίες μαθητών, χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση μαθητών, δυσκολία στη διαπροσωπική επικοινωνία και συνεργασία στη τάξη, εμφάνιση ακραίου ανταγωνισμού.

Συνέπειες στη ψυχική υγεία των θυμάτων: εκδήλωση  ψυχολογικών συμπτωμάτων (άγχος, κατάθλιψη, κοινωνική απομόνωση, χαμηλή αυτοεκτίμηση), εκδήλωση σωματικών συμπτωμάτων (πονοκέφαλο, πόνο στο στομάχι και διαταραχές του ύπνου).

Συνέπειες που βιώνει και ο θύτης: κακή σχέση με τους συνομηλίκους, απομόνωση, χαμηλή σχολική αποδοχή.

 

Συνέπειες βιώνουν και οι θεατές που βλέπουν την επιβολή του δυνατού προς τον αδύνατο, τις εκδηλώσεις φόβου των θυμάτων και τις συμπεριφορές επιθετικότητας των θυτών.


Λανθασμένες πεποιθήσεις.

Όλες οι μορφές μαθητικής επιθετικότητας είναι σχολικός εκφοβισμός (π.χ επιθετικότητα πάνω σε παιχνίδι ή εξαιτίας μιας διαφωνίας). Δεν είναι έτσι. Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μια μορφή επιθετικής συμπεριφοράς των παιδιών.

Υπάρχει η αντίληψη ότι αποτελεί φυσιολογικό κομμάτι των κοινωνικών σχέσεων των παιδιών, ότι είναι μέρος της ανάπτυξης τους και ότι πρέπει νΆ αφήνουμε τα παιδιά να λύνουν τις διαφορές τους μόνοι τους (εφόσον δεν υπάρχει σωματική βλάβη).

Πιστεύουν κάποιοι ότι υπάρχει πρόκληση της εκφοβιστικής συμπεριφοράς («πάνε γυρεύοντας κάποια παιδιά»)

Μειώνεται η εκφοβιστική συμπεριφορά ή ερμηνεύεται λάθος («χτυπιούνται έτσι για πλάκα», «με τέτοια που βλέπουν στην τηλεόραση…»)

Θεωρείται παιχνίδι ενώ δεν είναι, γιατί στο παιχνίδι υπάρχει οικιοθελής συμμετοχή, ενώ στον εκφοβισμό όχι, στο παιχνίδι η παρέα ανασχηματίζεται μετά το τέλος του παιχνιδιού, στον εκφοβισμό όχι.

Θεωρείται ένα αστείο μεταξύ των παιδιών ενώ δεν είναι, τα παιδιά που εκφοβίζονται δεν γελάνε, αλλά υποφέρουν, φοβούνται, προσβάλλονται.

Επικρατεί η αντίληψη ότι αφορά μόνο τα αγόρια ενώ αφορά και εμπλέκει όλα τα παιδιά. Απλά φαίνεται πως τα αγόρια προτιμούν τις σωματικές επιθέσεις ενώ τα κορίτσια την κοινωνική απομόνωση και τα προσβλητικά σχόλια.

Ότι υπάρχει χρόνος για αντίδραση ή μπορεί να προλάβει κανείς το συμβάν. Δυστυχώς οι επιθέσεις γίνονται πολύ γρήγορα, συνήθως σε μέρη περιορισμένης επιτήρησης από τους ενήλικες. Κάποιες μορφές δεν μπορούν να γίνουν αντιληπτές άμεσα, όπως ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός ή η κοινωνική απομόνωση.

Επικρατεί η γνώμη ότι φτάνει τα θύματα να καταγγείλουν το συμβάν για να σταματήσει ο εκφοβισμός. Μελέτες αναφέρουν ότι παρά το σχετικά υψηλό ποσοστό παιδιών που εμπιστεύονται στους ενηλίκους τι τους συνέβη, μικρό είναι το ποσοστό των γονέων που έφτασαν στο σχολείο. Μικρό είναι και το ποσοστό της παρέμβασης των εκπαιδευτικών τη στιγμή του συμβάντος.

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια λανθασμένη μορφή συσχέτισης ενός ατόμου ή μιας ομάδας προς τους συνομηλίκους. Είναι παιδιά που κάνουν χρήση βίας με πρόθεση και επιθυμία να βλάψουν, να πληγώσουν ή να φοβίσουν.

Τα θύματα βιώνουν την καταπίεση, τον φόβο και την ασυμμετρία δυνάμεων. Οι παρατηρητές βλέπουν βίαιες συμπεριφορές και βιώνουν την απειλή να γίνουν και εκείνοι θύματα σχολικού εκφοβισμού.

 

Πως αντιμετωπίζεται.

Οι γονείς πρέπει να μάθουν να αναγνωρίζουν ποια είναι τα σημάδια ότι έχει υποστεί ένα παιδί σχολικό εκφοβισμό:

·    κοινωνική απομόνωση , συναισθήματα διωγμού, θυματοποίησης, γελοιοποίησης και ταπείνωσης.

·    χαμηλό ενδιαφέρον για το σχολείο και μειωμένη επίδοση στα μαθήματα, απότομη ή πρώιμη σχολική

     αποτυχία.

·   εμφανή σημάδια σωματικής ή σεξουαλικής κακοποίησης.

·   σημάδια ότι εκφοβίζεται οικονομικά όπως π.χ ζητά συχνά χαρτζιλίκι ή κλέβει λεφτά, «χαρίζει» πράγματα ή έχει

     κατεστραμμένα πράγματα. 

Να γνωρίζουν τα παιδιά

·   πώς να αναγνωρίζουν τις συμπεριφορές εκφοβισμού και τους κινδύνους που εμπεριέχει ο εκφοβισμός.

·   πώς πρέπει να αναπτύξουν δεξιότητες για εποικοδομητική και όχι βίαιη αντιμετώπιση των συγκρούσεων.

·   πως πρέπει να διαχειρίζονται πια τις συγκρούσεις τους και να καλλιεργήσουν ικανότητες έκφρασης

    συναισθημάτων και επικοινωνίας, καθώς και μια δημιουργική και κριτική σκέψη.

Το σχολείο πρέπει να δημιουργήσει προστατευτικούς παράγοντες όπως:

·   ανάπτυξη δεσμών στην τάξη.

·   αναγνώριση της κάθε προσπάθειας και επιτυχίας.

·   ευκαιρίες για δραστηριοποίηση μέσα στο σχολείο..

·   ενδυνάμωση στην αυτοπροστασία.

·   επικοινωνία παιδιών – ενηλίκων.

·  να προάγει την ευαισθητοποίηση και συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε προγράμματα παρέμβασης και

    πρόληψης και να υποστηρίζει τις στρατηγικές πρόληψης και διαχείρισης συγκρούσεων.

 

 



Αρχείο Ανακοινώσεων
29/5/2017 - Οι συνηθέστεροι λόγοι που οδηγούν τους γονείς να επισκεφτούν το Κέντρο Ψυχολογικών-Παιδαγωγικών & Συμβουλευτικών Υπηρεσιών forogloucenter
8/5/2017 - Συμμετοχή στην Θεματική Εβδομάδα του 7ου Γυμνασίου Θεσ/νίκης
7/10/2013 - ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
21/6/2013 - Ωφέλιμες Διακοπές
18/6/2013 - Παιδικό Aγχος
12/5/2013 - Θετική Προσέγγιση της Μάθησης
8/1/2013 - ΕΦΗΒΕΙΑ